Modul 5

Posted by & filed under Uncategorized.

I företag så ser man det tydliga trädet, den vertikala maktstrukturen där det sitter en chef på toppen och chefer under den chefen och så fortsätter det så till botten det vi diskuterade workshopen med åse var om det kanske var bättre att ha en horisontel struktur istället. Jag tycker det är en god tanke att alla ska få chansen att vara med men om det funkar i praktiken är inte lika säkert då det finns en del människor som inte kan vara ledare och ta beslut eller bestämma utan de behöver en vägvisare som visar dem i rätt riktning. Sen har man det maktgalna människorna som inte skulle tillåta att alla bestämmer allt utan själva vill vara de som har makten och säger vad andra ska göra och till slut skulle det bara bli kaos av allt ihop. Jag tycker dock det är viktigt för ett företag att ta del av vad alla anställda tycker för att alla är vi olika och man vet aldrig vart de bästa idéerna kan komma ifrån. Även om den högsta chefen inte kan gå runt till alla anställda och fråga dem så finns det metoder för att få reda på sådant som är viktigt och allt behöver inte alltid gå upp till toppen heller. Det främjar arbetsmoralen om de anställda får säga sitt också och inte bara bli nertryckta därför är det viktigt att låta alla bli hörda men att ha en helt horisontel struktur funkar inte.

Om man nu ska dra till en lärande plats, eller skola då man lär sig i överallt, men att ha en horisontell lärmiljö i skolan kan vara väldigt givande då man kan dra det lite längre i skolan än i ett företag. Man får dock tänka på att läraren har fortfarande mer erfarenhet och att man ändå behöver den ledande rollen i ett klassrum för att man ska få en struktur på lärandet. Läraren kan till exempel lägga upp en rörlig plan som alla kan få säga sitt om då gäller det också att alla i slutändan ska komma överrens så att allt inte blir ett stort kaos. Att ha ett sådant här system i lägre åldrar (grundskolan) kan också vara en utmaning då barn inte har utvecklats helt och inte kan ta sådana beslut, man kan vid ett sådant tillfälle låta eleverna vara med och ge förslag men sedan är det läraren som tar beslutet utifrån hens erfarenheter som lärare och som också vet vad eleverna ska lära sig.

Leave a Reply