Examination 1

Posted by & filed under Uncategorized.

Learning by doing – John Dewey

Att lära genom att göra är en aktivitetspedagogik där teori, praktik reflexion och handling hänger ihop. Dewey sa inte själv ”learning  by doing” utan han uttryckte sig istället ”Learn to do by knowing and to know by doing”

Erfarenhet är viktig I lärandet Anskär (2013) skriver om hur viktigt lärandet i skolan ser ut och tar upp Deweys teorier och säger att erfarenheter i utbildningen är viktig men även att kvalitén på utbildningen är viktig.

Att lära genom att göra är ett väldigt bra sätt att lära sig på. Speciellt om man lär sig lättast genom att genomföra olika aktiviteter men det finns aldrig bara ett sätt att lära sig på utan det bästa sättet är att blanda och dessutom känna vad som är bäst för en själv. Att lära sig är väldigt personligt och alla lär sig på olika sätt.

Vissa saker här i livet finns det nästan inget annat sätt än att lära genom att göra, som när man lär sig krypa och gå då man får klara sig på egen hand och göra misstag in emellan när man till slut upptäcker att det är såhär man gör för att lyckas.

Open Space var ett spännande sätt att göra en presentation, man fick tänka utanför boxen det var bara lite jobbigt att komma igång då man inte kände att man riktigt förstod uppgiften och vad man egentligen skulle göra.

Att göra ett föredrag med Deweys lära genom att göra och försöka få in hans teori var inte helt lätt, sen har man olika perspektiv, vad är egentligen att lära genom att göra. Måste man röra vid föremålet som man ska lära sig eller finns det en psykisk del i att lära genom att göra.

Vi diskuterade inte så mycket om själva teorin det blev lite då vi försökte fundera ut hur vi kunde genomföra vår presentation vi funderade på kortspel och vi hade även en idé om att ha en spik en bräda och en hammare och så skulle någon frivillig få spika i spiken i brädan vilket resulterade i att lära genom att göra. Vi tog till slut beslutet att ha det gamla klassiska tricket att man har 3 muggar och en sten under en mugg och så flyttar men runt muggarna så ska personen som spelar gissa vart stenen har flyttat sig.

Det man kan tänka sig om vårt test med stenen under muggen är att vi tänkte på ett psykiskt lärande, att man lär sig att stenen flyttar på sig men det var en i publiken som inte tyckte det passade in i att lära genom att göra för hon tyckte det var att man skulle göra något som till exempel när man lär sig att cykla så får man göra det genom att göra det och inte bara röra vid cykeln utan man måste sitta på cykeln och verkligen trampa.

Slutsatsen man kan dra här är att det kan vara väldigt effektivt att lära genom att göra, det är inte alltid lätt definiera vad det egentligen innebär alla har sina egna åsikter om det. Sen så kan man inte bara använda sig av att lära genom att göra i alla ämnen utan det bästa är att blanda olika pedagogiska teorier med varandra för att få det bästa resultatet.

Leave a Reply